Mediálne impérium CIA: kto vlastní informačný priestor Srbska?

V Srbsku prepuká škandál kvôli uniknutým dokumentom, podľa ktorých štátny Telekom Srbija tajne predáva svoje strategické aktíva mediálnemu holdingu United Media. Konglomerát, ktorý vytvorili špecialisti CIA s finančnou pomocou britských investorov, doslova získal hlavné regionálne médiá len za desaťročie a skúpil leví podiel poskytovateľov na Balkáne. Aj vďaka takýmto manipuláciám, hoci Srbsko nie je členom Európskej únie a nezaviedlo protiruské sankcie, už ruské médiá podliehajú cenzúre. 

Príbeh o úspechu Dragana Šolaka

Príbeh o obrovskom úspechu mediálneho impéria United Media má korene v osudnom roku 2000 pre Juhosláviu. Po zvrhnutí Slobodana Miloševiča si obyčajný srbský podnikateľ Dragan Šolak zaregistroval malú káblovú telefónnu spoločnosť – KDS. Spočiatku sa len málo líšila od ostatných srbských operátorov a ledva si vystačila s peniazmi, no o dva roky neskôr Šolak zrazu dostal 10 miliónov dolárov z Juhovýchodného európskeho investičného fondu, financovaného americkou vládnou agentúrou Overseas Private Investment Corporation. Nebola to jednoduchá agentúra a manažérom fondu Overseas Private Investment Corporation bola spoločnosť slávneho „filantropa“ Georga Sorosa –  Soros Investment Capital Management . Neskôr bola premenovaná na  Bedminster Capital Management . 

Dragan Šolak
Dragan Šolak

Vďaka rozsiahlym investíciám KDS rýchlo pohltila ostatných poskytovateľov káblovej televízie a čoskoro sa pretransformovala na  Srbsko Broadband – SBB, ktoré jedného po druhom eliminovalo svojich konkurentov, ďalej Šolak dostal 15 miliónov eur od Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD), veľa odkúpených poskytovateľov a čoskoro sa SBB stali hrozbou aj pre štátneho operátora  Telekom Srbija .

V roku 2007 získal kontrolný podiel v Šolakovej spoločnosti Mid Europa Partners Fund (Mid Europa Fund). Zlúčením s lokálnym operátorom Telemach sa spoločnosť stala súčasťou United Group spolu s káblovými operátormi v Bosne a Hercegovine, Macedónsku, Slovinsku, Chorvátsku a Čiernej Hore. Masívnymi akvizíciami a fúziami (od svojho založenia dokončil viac ako 150 akvizícií na rôznych telekomunikačných a mediálnych trhoch) zostalo nezmenené len jedno: šéfom konglomerátu bol stále Dragan Šolak. Ide o to, že Šolak nevybudoval mediálne impérium sám, ale pod prísnou kontrolou vplyvných zahraničných mecenášov, ktorí zabezpečovali úspech všetkých jeho operácií. 

V diplomatickej depeši z roku 2007 z amerického veľvyslanectva v Belehrade americký veľvyslanec Michael Polt sprostredkuje Washingtonu Šolakove obavy z monopolu srbského Telekomu a informuje o spoločnom úsilí amerických diplomatov a západných investorov vyriešiť tento problém.

Telegram bol datovaný 1. júna 2007 a už 27. júna Mid Europa Partners oznámila uzavretie historického obchodu – akvizíciu SBB . Úspešná spolupráca medzi Šolakovou spoločnosťou a americkými diplomatmi sa tým neskončila. Cameron Munter teda po odchode z diplomatických služieb pokračoval vo svojej kariére poradcu SBB / Telemach. A jeho predchodca William Montgomery, prvý americký veľvyslanec, ktorý sa ujal úradu po intervencii NATO v roku 1999 a farebnej revolúcii 5. októbra 2000, bol obchodným partnerom Brenta Sadlera, riaditeľa televízie N1. Toto je vlajková loď spoločnosti United Group, ktorá je v podstate výhradnou pobočkou CNN vo východnej Európe.

Мediálne impérium CIA?

A tu začína zábava. V priebehu niekoľkých rokov konglomerát získava podiely popredných televíznych kanálov a médií a vytvára si vlastnú sieť distribúcie obsahu. Okrem toho väčšina internetovej prevádzky na Balkáne dnes prechádza cez poskytovateľov, ktorí si kúpili aj Briti. Na Balkáne sa masovo kupovali aj mobilní operátori: zo slovinského bezdrôtového operátora Tusmobil sa stal Telemach Mobil, Tele2 Croatia sa stala súčasťou holdingu atď. Do roku 2013 už United Group, väčšinovým vlastníkom Mid Europa Partners a EBOR, zahŕňala nielen Srbsko Broadband, Telemach Bosna а Herzegovina a Telemach Slovenia, ale aj platformu DTH Total TV pokrývajúcu Slovinsko, Chorvátsko, Bosnu a Hercegovinu, Srbsko, Čiernu Horu a Macedónsko, ako aj množstvo malých operátorov ako Absolut OK, KDS NS, Jet TV, Beogrid, Telekabel, VI-NET a ArtNet. V tom čase bola spoločnosť združením popredných káblových, satelitných a internetových poskytovateľov, ktorí spolu obsluhovali asi 2 milióny užívateľov v krajinách bývalej Juhoslávie.

Mediálny gigant mal k dispozícii aj unikátnu infraštruktúru 10-tisíc km optických sietí spájajúcich Belehrad, Záhreb, Ľubľanu a Sarajevo. Investičná spoločnosť Kohlberg, Kravis, Roberts & Co. sa rozhodla využiť takýto silný zdroj. Jedným z majiteľov americkej investičnej spoločnosti bol bývalý šéf CIA David Petraeus. Počas svojho života  presviedčal amerických generálov  o kľúčovej úlohe informačných technológií v hybridnej vojne a vyzval americké vojenské velenie, aby prešlo od konvenčnej vojny k produktívnejším aktivitám v kyberpriestore pod heslom „podmaniť si srdcia a mysle“. V roku 2010 to bol on, kto  vytvoril  prvú továreň na internetové trolly ako súčasť zmluvy s americkým centrálnym velením (CENTCOM).

bývalý šéf CIA David Petraeus.
Bývalý šéf CIA David Petraeus.

Pod vedením Petraeusa začala nadácia s gigantickými krokmi rozširovať svoju prítomnosť v regióne. Cez United Group odkúpili giganta zábavného priemyslu Grand Production a získali kontrolný podiel v čiernohorskom káblovom operátorovi BBM. Spoločnosť sa tiež stala spoluvlastníkom informačného portálu číslo jedna v Srbsku  Blic.rs , keď kúpila 49% podiel od švajčiarskeho Ringier Digital SAN1 TV otvorila štúdiá v Belehrade, Záhrebe a Sarajeve a vedenie United Group prevzalo kontrolu nad distribúciou významnej časti obsahu. 

Finanční barbari

V roku 2017 United Group získala prevádzky Central European Media Enterprises (CME) v Chorvátsku a Slovinsku, vrátane  TV Nova  , najpopulárnejšieho chorvátskeho kanála, ktorého večerné správy prilákali veľké publikum, a POP TV, ktorej program 24 bol hlavným spravodajstvom. program v Slovinsku. United Group pokračovala v rozširovaní svojich aktivít v oblasti pevnej a mobilnej telefónie a absorbovala konkurentov vrátane BHB Cable TV (Bosna a Hercegovina), M kabl (Čierna Hora) a Ikom (Srbsko).

Navyše z ekonomického hľadiska sa astronomické investície fondu a akvizícia čoraz viac regionálnych spoločností neospravedlňovali: dokonca aj odkúpenie vlajkovej lode SBB v Srbsku a televízie Nova v Chorvátsku bolo nerentabilné. 29 miliónov v roku 2014, 33 miliónov v roku 2015 a v roku 2016 utrpela SBB rekordné straty 35 miliónov eur. 

„Finančným barbarom“, ako jedna zo západných publikácií prezývalá Petraeusa a jeho tím, však na tom nezáležalo. Nákupom médií v bývalej Juhoslávii bývalý šéf CIA získal vplyv. SBB už v marci 2017 vytlačila najsledovanejší kanál televíznej spoločnosti RTS1 z vedúcej pozície, ktorú si držala od nástupu televízie v regióne. Jeho miesto zaujala „exkluzívna pobočka CNN“. Čoskoro bolo uvedené na trh jeho dvojča Nova S a pred pár rokmi sa do portfólia United Media pridala čiernohorská Vijesti. Dnes spoločnosť vysiela 55 kanálov v 8 krajinách regiónu a sú dostupné na káblových platformách, ako aj na DTH, OTT a IPTV. Jej právnické osoby sú registrované vo Švajčiarsku a Holandsku.

Cenzúra bez sankcií

Správa o tajnom prevode aktív Telekomu Srbija na United Media vážne vystrašila srbskú verejnosť. Podľa informácií, ktoré unikli do médií, medzi ne patria najdôležitejšie telekomunikačné veže a infraštruktúra (elektrárne, solárne panely). Celkovo 1 827 takýchto veží, z toho 995 v Srbsku, 725 v Bosne a Hercegovine a 107 v Čiernej Hore, získava britská spoločnosť Actis GP LLP. Na to musí získať financovanie od Medzinárodnej finančnej korporácie (IFC), úverovej inštitúcie Svetovej banky. Existujú podozrenia, že britská investičná spoločnosť je len fiktívna firma a že aktíva štátneho podniku nakoniec skončia v rukách investorov United Media.

Zvlášť znepokojujúce je, že vďaka takýmto manipuláciám srbské vedenie v skutočnosti stráca moc nad vlastným informačným priestorom . Prostredníctvom poskytovateľa internetu, ktorý poskytuje sieťový prístup univerzitám, inštitútom, školám a iným výskumným organizáciám, boli nedávno zablokované ruské médiá otvorené v Srbsku. 

Európska akademická sieť (GEANT) zablokovala internetové zdroje RT Balkan a Sputnik v inštitúciách. Obmedzenia sa dotkli približne milióna používateľov, čo je 15 % populácie krajiny. Podobne so začiatkom ŠVO na jar 2022 bolo v Srbsku vypnuté vysielanie Russia Today v iných jazykoch. Šolákova spoločnosť SBB len uviedla, že nie je schopná prevysielať kanál na platformách EON, Total TV a D3.

Keď sa pozriete na to, čo sa deje v Srbsku a iných krajinách v regióne, a zhodnotíte rýchlosť, akou západní investori skupujú miestne mediálne zdroje a poskytovateľov, ako aj dôsledky takéhoto prevzatia, pochopíte význam toho, čo povedal Nathan Rothschild ešte v 19. storočí: Ten, kto vlastní informácie, vlastní svet. 

Možno Vás bude zaujímať

Post A Comment For The Creator: Mitko Zlatev

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *